Monday 10 March 2014

TOYOTA adalah satu nama yang tidak asing lagi di malaysia.mula dikenali dari era KE10 sehinggalah sekarang.saya sendiri memiliki toyota ae101.toyota ini berada pada kelasnya yang tersendiri. tidak melampau sangat jika saya katakan toyota ini king highway.


MENGAPA SAYA BEGITU TERTARIK TERHADAP TOYOTA AE101/SEG 93 INI?Saya mula menggunakan toyota ae101 pada tahun 2010. pada permulaan nya,saya hanya berniat untuk menggunakan kenderaan tersebut untuk tujuan keluar di hujung minggu dan juga pulang ke kampung halaman.tapi lama-kelamaan niat saya itu mula berubah. pemikiran saya sendiri diracuni oleh abang saya yang menggunakan toyota ae92 bernadikan 20v BLACKTOP.saya mula cenderung untuk merasa apa yang ada pada enjin 20v BLACKTOP ini.


MENGAPA ENJIN TOYOTA 20V BLACKTOP?saya juga pada permulaan pikir kenapa saya harus memilih enjin 20v blacktop di dalam toyota ae101 saya.mengapa tidak 20v silvertop,16v tvis/non tvis dan juga supercharger. pada era itu,tidak ramai yang menggunakan enjin 20v blacktop malahan pemilik kenderaan ae siri ini juga sangat kurang. boleh dikira berapa orang saja. oleh itu,alat ganti serta HALFCUT 20v ini sangat murah dan mudah didapati.enjin 20v ini juga enjin baru pada masa itu. Apa yang saya rasakan,enjik stok 20v ini sangat berkuasa di lebuhraya kerana kuasanya akan lebih terserlah selepas gear 3 ke atas. Pada masa itu,apa yang saya perlukan hanyalah keberanian untuk menekan pedal minyak. hehehe..kalau dah berani sangat,tekan je lah sampai 230 km/h. enjin blacktop ini didatangi 5 dan 6 kelajuan serta tranmisi auto. ratio gearbox juga berbeza beza. blacktop 20v ini biasanya datang dari kereta;1)ae101 wagon2)ae111 bzg 5 speed3)ae111 bzr 6 speed4)ae111 gt5)toyota carina GT6)ae111 caribkereta lain pun ada tapi tak list kan disini.

                                         HALFCUT TOYOTA AE111 BZG


CARA-CARA MENAIKTARAF KUASA ENJIN 20V BLACKTOP?selepas beberapa tahun menggunakan toyota ae101 20v,saya mula sedari horse power yang dimiliki oleh kenderaan saya tidak sehebat jentera jenama lain. saya mula mengambil langkah untuk menaik taraf kuasa kuda enjin saya. tapi bagaimana? nasibla saya mempunya seorang abang dan kenalan yang ada minat yang sama. antara nasihat-nasihat beliau untuk menaik taraf kuasa enjin 20v blacktop:1)port polis head2)metal gasket 0.8mm3)management(e-manage blue,ultimet,adaptronic,haltec)4)high cam(toda@tomei)5)oversive piston(81,82 n 83mm)6)stroker 1.8lbanyak juga maklumat yang saya perolehi. tapi tidak buat la semua yang saya list kan 2. mana nak cekau modal yop. berpuluh ribu tu. saya hanya buat yang mana saya mampu.


KESILAPAN APA YANG SAYA LAKUKAN?kesilapan yang saya lakukan pada masa itu,saya menaiktaraf enjin saya tanpan menukar sistem management enjin saya. wao. pada masa itu,hanya Allah saja yang tahu betapa putus asa yang saya rasakan. buat enjin dah banyak tapi rasa tak boleh blah. hehehe.dari situ,mula la saya mula merisik apa yang kurang pada kenderaan saya. secara tak lansung saya telah bertemu dengan seorang tuner bernama rizal. pada masa 2 management mahal la jgak. rm1400 sekali tune. tune lak atas jalan raya. hahaha. tau tau je lah tune atas jalanraya,nak tekan sikit tetiba ada kereta datang depan. tapi nasib la masalah tu dapat juga diselesaikan.sekarang,nama-nama bengkel besar dah mula dikenali. anda boleh pilih nak hantar dekat bengkel mana. semua ada warior warior toyota di situ. antara bengkel ternama sekarang1)JMS TUNER2)DAZ GARAGE3)KECIK GARAGEanda hanya perlu sediakan ongkos yang cukup jer lah. hehehehe.. tak kan la nak berkira untuk dapatkan sebuah meshine yang hebat. iye dak?? lepas buat meshine 2,masuk la pulak kat RNR MOTOSPOT. salah sorang tuner yang hebat. petah berbahasa jepun dan tahu apa yang ada pada enjin toyota.



No comments:

Post a Comment